ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΚΑΙ
Η ΚΑΤΑΠΑΤΗΣΗ ΤΟΥΣ
Γενικά:

Διαχρονικότητα φαινομένου.
Η
εκμετάλλευση των παιδιών δεν είναι καινούριο φαινόμενο. Υπήρξε ιδιαίτερα έντονο
σε εποχές σκοταδισμού και οπισθοδρόμησης (μεσαίωνας, φεουδαρχία). Σήμερα το
πρόβλημα μπορεί να θεωρηθεί εντονότερο λόγω της αντίφασης του πολιτισμού μας: η
τεράστια τεχνολογική και οικονομική ανάπτυξη, η «πολιτιστική άνοδος» του
ανθρώπου, δεν κατάφερε τελικά να εγγυηθεί και να διασφαλίσει την ευτυχία των
παιδιών.
Μορφές εκδήλωσης του προβλήματος
α. στις υπανάπτυκτες χώρες
·
Τα παιδιά βιώνουν
την προσφυγιά. Είναι, άλλωστε, τα πρώτα θύματα του πολέμου.
·
Καθημερινά
πεθαίνουν από την πείνα και την ασιτία.
·
Ζουν μέσα
στη φτώχεια,τις αρρώστιες και την εξαθλίωση. Αντιμετωπίζουν την έλλειψη
στοιχειωδών σωστών συνθηκών διαβίωσης.
·
Στερούνται
το βασικό δικαίωμα της εκπαίδευσης - Αναλφαβητισμός
·
Προώθηση
παιδικής πορνείας – Θύματα σεξουαλικής κακοποίησης
·
Αποτελούν
φτηνό εργατικό δυναμικό μέσα σε άθλιες συνθήκες εργασίας
·
Γίνονται
αντικείμενο αγοραπωλησίας για διαφόρους σκοπούς, ακόμα και από τους ίδιους τους
τους γονείς (υπάρχουν γονείς που τα εκμεταλλεύονται οι ίδιοι οικονομικά)
Εδώ το
πρόβλημα αποκτά άλλες διαστάσεις εφόσον στα ανεπτυγμένα κράτη τα παιδιά δεν
αντιμετωπίζουν συνήθως προβλήματα ανεπάρκειας υλικών ή πνευματικών αγαθών
Το πρόβλημα μπορεί να εντοπιστεί σε:
·
Απάνθρωπες
συνθήκες διαβίωσης στις μεγαλουπόλεις – Γρήγορος ρυθμός ζωής. Έλλειψη πράσινου,
μόλυνση, έλλειψη χώρων παιχνιδιού, εγκλωβισμός - «εγκλεισμός» στα διαμερίσματα
·
Γίνονται
αντικείμενα σεξουαλικής κακοποίησης – παιδική πορνογραφία
·
Η κρίση του
θεσμού της οικογένειας. Μεγαλώνουν μέσα στην αδιαφορία και την έλλειψη στοργής,
αγάπης και οικογενειακής θαλπωρής – Παιδιά θύματα οικογενειακής βίας ή
διαζυγίου
·
Θύματα των
ΜΜΕ και κυρίως της διαφήμισης, η οποία λειτουργεία προπαγανδιστικά
·
Στην επαρχία
τα απομακρυσμένα σχολεία, αλλά και οι οικονομικές συνθήκες στερούν τα παιδιά
από το βασικό δικαίωμα της μόρφωσης, συχνά και με την ενθάρρυνση ή προτροπή από
τους ίδιους τους γονείς – Αποκλεισμός από μορφωτικά επίπεδα
Αιτία του
προβλήματος
·
Κρίση και
κατάπτωση των ανθρωπιστικών αξιών - Κυριαρχεί η απάθεια και ο ατομικισμός
·
Καταναλωτισμός,
υλικός ευδαιμονισμός. Υπέρτατη αξία αποτελεί το χρήμα, στο βωμό του οποίου όλα
θυσιάζονται
·
Ιμπεριαλιστική
και επεκτατική διάθεση χωρών για την επικράτηση τους σε εδάφη με στόχο την
εκμετάλλευση φυσικών πόρων και στρατηγικών θέσεων
·
Οικονομική
ανισότητα και εκμετάλλευση: τα συμφέροντα των οικονομικά ανεπτυγμένων χωρών δεν
αφήνουν τις υπανάπτυκτες χώρες να προοδεύσουν
·
Ο σύγχρονος
τρόπος ζωής στις μεγαλουπόλεις - εντατικοί ρυθμοί, άγχος, πολλαπλές ευθύνες και
πολλαπλοί ρόλοι
·
Ελλιπής ο
ρόλος των κοινωνικών θεσμών. Ανύπαρκτο κράτος πρόνειας, ελλιπής παιδεία
·
Αυταρχικά
και ολιγαρχικά καθεστώτα που καταπατούν τα ανθρώπινα δικαιώματα εν γένει
Λύσεις
·
Ευαισθητοποίηση
και ενεργοποίηση όλων των ανθρώπων με κύριους πρωταγωνιστές τις ανθρωπιστικές
οργανώσεις
·
Νομική
κατοχύρωση της προστασίας των δικαιωμάτων του παιδιού σε όλα τα κράτη και
αυστηρή εφαρμογή των νόμων αυτών με επιβολή αυστηρότατων κυρώσεων
·
Επαναπροσδιορισμός
των βασικών αξιών που καθοδηγούν τον άνθρωπο: πάνω από όλα πρέπει να είναι η
ανθρωπιά και η ηθική ολοκλήρωση.
- Παιδεία
δωρεάν , καταπολέμηση αναλφαβητισμού, εκπόνηση προγραμμάτων για την
ισότιμη συμμετοχή των παιδιών στις εκπαιδευτικές βαθμίδες ιδίως παιδιών με
χαμηλό βιοτικό επίπεδο.
·
Ενεργοποίηση
των πνευματικών ανθρώπων, οι οποίοι πρέπει να βγουν από τον γυάλινο πύργο των
θεωρητικών τους αναζητήσεων και να αναλάβουν δράση που θα φέρει απτά
αποτελέσματα
·
Τα Μ.Μ.Ε. να
ευαισθητοποιήσουν την κοινή γνώμη – Να χρησιμοποιήσουν την δύναμη της εικόνας
και του ήχου προς όφελος της ανθρωπότητας και όχι του κέρδους
_________________________________________________________________________________
Aίτια παιδικής εργασίας
1.ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ
2.ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ
Η αστυφιλία και γενικότερα η αστικοποίηση της ζωής έχει ρίξει πολλά παιδιά σε παγίδες των μεγαλουπόλεων (“παιδιά των φαναριών”, κατασκευή πολυκατοικιών).
Η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου λόγω μαθησιακών προβλημάτων, αλλά και η ελλιπής παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης γίνεται πολλές φορές η αιτία ένα παιδί να αρχίσει να εργάζεται.
Η μετανάστευση πληθυσμών, αλλά και η προσφυγιά οδηγούν πολλές φορές στην εκμετάλλευση ανήλικων προσφύγων ή μεταναστών από πολίτες αναπτυγμένων χωρών.
Η έλλειψη δικτύων κοινωνικής ασφάλειας και η ατελής κρατική πρόνοια επιδεινώνουν την κατάσταση των φτωχών οικογενειών, αναγκάζοντας τα παιδιά να εργαστούν.
3.ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ
Οι πόλεμοι έχουν αρνητικές επιπτώσεις στα παιδιά. Κατά την διάρκεια πολεμικών συρράξεων, πολλά παιδιά αναλαμβάνουν ρόλους στρατιωτών και γίνονται δολοφόνοι φίλων και συγγενών τους.
4.ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΑΙΤΙΑ
Ο ρατσισμός (μετανάστες, αλλόθρησκοι, αλλογενείς, αλλόγλωσσοι), ο οποίος σε πολλές περιπτώσεις επιφέρει τον κοινωνικό αποκλεισμό και την περιθωριοποίηση των αλλοδαπών παιδιών έχει τελικά ως αποτέλεσμα τα παιδιά αυτά να στρέφονται στην εργασία.
5.ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΗΘΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ
Ο αμοραλισμός και η αδιαφορία της κοινωνίας κυρίως για το μέλλον των παιδιών που εργάζονται έχει αφήσει το φαινόμενο της παιδικής εργασίας να λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
6.ΠΡΑΚΤΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ
Επιπλέον, μόνο τα παιδιά είναι κατάλληλα για ορισμένες δουλειές λόγω του μικρού σώματός και της ευλυγισίας του
Tρόποι αντιμετώπισης παιδικής εργασίας
1. Καταπολέμηση της φτώχειας: η πλειοψηφία των εργαζόμενων παιδιών, εργάζονται για λόγους βιοπορισμού. Συνεπώς η βελτίωση της οικονομικής κατάστασης των οικογενειών που έχουν ανάγκη έχει ως αποτέλεσμα την αντιμετώπιση ενός σοβαρού λόγου ύπαρξης της παιδικής εργασίας.
2. Ενημέρωση του κοινού με σκοπό την ευαισθητοποίηση του στο φαινόμενο, γεγονός που δημιουργεί την απαραίτητη κοινωνική συναίνεση για την καλύτερη/αποτελεσματικότερα αντιμετώπιση του φαινομένου.
3. Κοινωνική πρόνοια και δυνατότητα δωρεάν και υποχρεωτικής εκπαίδευσης όλων των παιδιών που αδυνατούν να ακολουθήσουν την φυσιολογική ροή του εκπαιδευτικού συστήματος. Με τον τρόπο αυτό δεν υπάρχει άμεση καταπολέμηση αλλά βελτίωση των προοπτικών των παιδιών καθώς και μείωση των πιθανοτήτων να εκτεθούν σε τέτοιου είδους κινδύνους.
4. Πλήρης νομοθετική κάλυψη των δικαιωμάτων των παιδιών, η οποία κρίνεται απαραίτητη, όπως και η τιμωρία όσων τα καταστρατηγούν
5. Η καταγραφή όλων των γεννήσεων
6. Σταθερή επιδίωξη πλήρους απασχόλησης
7. Επαγγελματική κατάρτιση ανηλίκων για την αποφυγή ατυχημάτων
8. Έκδοση ειδικών τακτικών ενημερωτικών φυλλαδίων για τις εξελίξεις στην αγορά εργασίας και τα απαιτούμενα εκπαιδευτικά προσόντα η τις διαδικασίες ένταξης στην αγορά εργασίας.
9. Δημιουργία βιβλιοθηκών για επαγγελματικά θέματα στα σχολεία, εξασφάλιση οπτικοακουστικών μέσων και λειτουργία μηχανισμών για την εξεύρεση εργασίας σε όσους μαθητές επιθυμούν να εργαστούν κατά τη διάρκεια των σχολικών διακοπών
Άντληση Υλικού: Θεματικοί Κύκλοι-Ο.Ε.Δ.Β.
&https://e-didaskalia.blogspot.com/2018/04/paidiki-ergasia.html
&https://e-didaskalia.blogspot.com/2018/04/paidiki-ergasia.html
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Το σχόλιο σας θα δημοσιευτεί μετά από έγκριση του διαχειριστή. Ευχαριστούμε!