Τρίτη 6 Ιουνίου 2017

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ - ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2017 | ΠΟΛΕΜΟΣ-ΕΙΡΗΝΗ


Πόλεμος-Ειρήνη
ΕΚΦΡΑΣΗ - ΕΚΘΕΣΗ ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΚΔΟΣΕΙΣ SMARTLEARN ΣΕΛ 187-190




 Πόλεμος

α. Προσδιορισμός εννοιών
Πόλεμος (θερμός)
Ψυχρός Πόλεμος


β. Μορφές πολέμου
Συμβατικά οι πόλεμοι μπορούν να διακριθούν, ως προς τους σκοπούς και τα κίνητρα αυτών που τους προκαλούν, σε:
_ επιθετικούς - κατακτητικούς
_ αμυντικούς
_ εθνικοαπελευθερωτικούς
_ κοινωνικο-επαναστατικούς
_ θρησκευτικούς
[...]

γ. Αίτια των πολέμων
[...]

Ειδικότερα, αίτια θεωρούνται:

• η υπεράσπιση ή η τάση επέκτασης των οικονομικών συμφερόντων
• η διαπλοκή μεταξύ οικονομικής (βιομηχανίας όπλων), πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας των κρατών
• η κρίση ηθικών αξιών, ο ατομικισμός
• οι εθνικιστικές τάσεις
• ο θρησκευτικός φανατισμός
• η συνεχιζόμενη εκμετάλλευση κρατών του Τρίτου Κόσμου (π.χ. Αφρική, Ασία) από αναπτυγμένες
• η προσπάθεια κρατών να επιβάλλουν τα γεωπολιτικά τους συμφέροντα
• η επεκτατική πολιτική ορισμένων νεοεμφανιζόμενων κρατιδίων που επιζητούν τον αναγκαίο για την ανάπτυξή τους ζωτικό χώρο



δ. Συνέπειες των πολέμων
Στις σημαντικότερες συνέπειες των πολέμων συγκαταλέγονται:
• η απώλεια της ζωής εκατομμυρίων ανθρώπων
• ο θάνατος μικρών παιδιών και η εκμετάλλευση ανηλίκων ως στρατιωτών
• η εμφάνιση αστέγων και προσφύγων
• οι τραυματικές εμπειρίες των αμάχων και των στρατιωτών, που τους «σημαδεύουν» στο υπόλοιπο της ζωής τους
• η καταστροφή των περιουσιακών στοιχείων των ατόμων, αλλά και των πλουτοπαραγωγικών πηγών των κρατών
• η παρεμπόδιση της ομαλής λειτουργίας των πολιτειακών θεσμών
• η εξαγρίωση και εξαχρείωση του ανθρώπου

Ειρήνη
α. Προσδιορισμός έννοιας
Με τον όρο ειρήνη περιγράφουμε, στο επίπεδο των διεθνών σχέσεων, την απουσία εσωτερικών ταραχών ή εξωτερικών πολέμων, τη φιλική σχέση ανάμεσα σε κράτη.

β. Η σημασία της ειρήνης
Ο άνθρωπος στην ειρήνη
• αισθάνεται ασφαλής
• ζει σε περιβάλλον όπου ισχύουν οι νόμοι
• σκέφτεται και δρα δημιουργικά
• βιώνει μια καθημερινότητα μέσα στην οποία επιδιώκει την ευτυχία
• αντιμετωπίζει τους συνανθρώπους του ως αξίες, σεβόμενος το δικαίωμα της ύπαρξής τους και της ευτυχίας
• μαθαίνει να υποτάσσει την παρόρμηση στη λογική

γ. Παράγοντες και συνθήκες που προωθούν το πνεύμα ειρήνης σήμερα
• Επίλυση προβλημάτων με χρήση σύγχρονης τεχνολογίας
• Η ανθρωπιστική παιδεία που καλλιεργεί το ορθολογικό πνεύμα
• Η δημοκρατία, που εξασφαλίζει ισότητα, δικαιοσύνη και ελευθερία
• Το τέλος του «ψυχρού πολέμου» μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων
• Το πνεύμα διεθνούς συνεργασίας

[...]

δ. Η ειρήνη μπορεί να διασφαλιστεί με:
• την επιβολή του Διεθνούς Δικαίου, το σεβασμό της διεθνούς νομιμότητας και την εφαρμογή των αποφάσεων των Διεθνών Οργανισμών
• την καταπολέμηση των παραγόντων που οδηγούν στον πόλεμο
• την εμπέδωση σχέσεων συνεργασίας μεταξύ των κρατών
• την ενεργοποίηση της διεθνούς κοινής γνώμης σε περιπτώσεις εχθρικής συμπεριφοράς κάποιου κράτους
• την ουσιαστικότερη γνωριμία των λαών μεταξύ τους
• την καταπολέμηση του φανατισμού μέσω της παιδείας
• πολεμικός αφοπλισμός




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το σχόλιο σας θα δημοσιευτεί μετά από έγκριση του διαχειριστή. Ευχαριστούμε!