Πολιτικά, Αριστοτέλους
ΕΝΟΤΗΤΑ 11η
·
Κοινωνία : με τον όρο αυτό νοείται μια ομάδα ανθρώπων που συνυπάρχουν και
συνεργάζονται αποβλέποντας –η καθεμιά ξεχωριστά– στην επίτευξη ενός κοινού για
τα μέλη της σκοπού, ενός επιμέρους συμφέροντος.
·
Κυριώτατον πάντων ἀγαθόν : Η ανωτερότητα αυτού του αγαθού αποδεικνύει και την
ανωτερότητα της ίδιας της πόλης έναντι των άλλων κοινωνιών. Με άλλα λόγια,
εφόσον η πόλη είναι η «κυριωτάτη» όλων των κοινωνιών, και το αγαθό στο οποίο
στοχεύει είναι το «κυριώτατον» όλων των άλλων αγαθών, δηλαδή τηνεὐδαιμονία.
Ο άνθρωπος δηλαδή θα κατακτήσει με τις ηθικές ενέργειές του τόσο την ατομική
ευδαιμονία όσο και την ευδαιμονία μέσα στα πλαίσια της πόλης συνυπάρχοντας
αρμονικά με τους άλλους πολίτες και ενεργώντας ως πολίτης.
·
Η τελεολογία της έννοιας «πόλις» : η
πολιτική κοινωνία, όπως και κάθε κοινωνική ομάδα, συστάθηκε και υπάρχει για να
επιτύχει έναν στόχο. Ο στόχος μάλιστα της πολιτικής κοινωνίας είναι ο ανώτερος,
η ευδαιμονία όλων των πολιτών της.
·
1ος Παραγωγικός Συλλογισμός :
1η προκείμενη: κάθε κοινωνία – μορφή κοινωνικής συνύπαρξης αποβλέπει σε ένα
αγαθό «πᾶσαν κοινωνίαν ἀγαθοῦ τινος ἕνεκεν συνεστηκυῖαν»
2η προκείμενη: η πόλη-κράτος είναι μια κοινωνία – μορφή κοινωνικής
συνύπαρξης «πᾶσαν πόλιν ὁρῶμεν κοινωνίαν τινὰ οὖσαν»
·
Συμπέρασμα: η πόλη-κράτος αποβλέπει σε ένα αγαθό «πᾶσαι μὲν ἀγαθοῦ τινος
στοχάζονται».
·
2ος Παραγωγικός Συλλογισμός :
1η προκείμενη: κάθε κοινωνία – μορφή κοινωνικής συνύπαρξης αποβλέπει σε ένα
αγαθό «πᾶσαν κοινωνίαν ἀγαθοῦ τινος ἕνεκεν συνεστηκυῖαν»
2η προκείμενη: η πόλη-κράτος είναι ανώτερη μορφή κοινωνικής συνύπαρξης, γιατί
εμπεριέχει όλες τις άλλες μορφές κοινωνίας «ἡ πασῶν κυριωτάτη καὶ πᾶσας
περιέχουσα τὰς ἄλλας»
Συμπέρασμα: η πόλη-κράτος αποβλέπει στο ανώτερο από όλα τα αγαθά
«τοῦ κυριωτάτου πάντων»
«τοῦ κυριωτάτου πάντων»
ΕΝΟΤΗΤΑ 12η
·
Οι μικρότερες κοινωνίες που απαρτίζουν την πόλη :
Οικογένεια : («ὁ οἶκος, ἡ οἰκία»), η οποία ήταν το αποτέλεσμα της φυσικής
αναγκαιότητας, του φυσικού «συνδυασμού» του άρρενος και του θήλεος. Σκοπός της
ήταν η ικανοποίηση των καθημερινών βιοτικών αναγκών του ανθρώπου (ένστικτο
αυτοσυντήρησης) και η διαιώνιση του είδους (ένστικτο αναπαραγωγής).
το χωριό («ἡ κώμη»), η κοινωνία που σχηματίστηκε με φυσική εξέλιξη
από «πλείονας οἰκίας», από πολλές δηλαδή οικογένειες. Σκοπός της ήταν η
ικανοποίηση αναγκών ανώτερων από τις καθημερινές. Τέτοιες ήταν η ανάγκη για την
προστασία από κινδύνους ή επιθέσεις, αλλά και οι υψηλότερες, πνευματικότερες
ανάγκες του, όπως για παράδειγμα η ανάγκη για λατρεία του θείου ή για απόδοση
δικαιοσύνης.
·
η πόλη («ἡ πόλις»), η οποία αποτελούσε υψηλότερο και ανώτερο τύπο κοινωνίας,
γιατί σχηματίστηκε από τη συνένωση περισσότερων χωριών, συνεπώς και
οικογενειών. Ήταν δηλαδή φυσική εξέλιξη και ανάπτυξη αυτών των πρώτων μορφών
κοινωνίας, το «τέλος» αυτών, η ολοκληρωμένη, τέλεια κοινωνία, η οποία
ικανοποιούσε τις ηθικές ανάγκες του ανθρώπου. Σκοπός της ήταν όχι μόνο το
«ζῆν», η επιβίωση, που και η «κώμη» επεδίωκε και εξασφάλιζε, αλλά το «εὖ ζῆν»,
δηλαδή η ευδαιμονία, και το υπέρτατο αγαθό της αυτάρκειας.
Μια πόλη, λοιπόν, είναι αυτάρκης:
·
αν η γεωγραφική της θέση της εξασφαλίζει άφθονα τα υλικά αγαθά και
τη βοηθά στην εμπορική της ανάπτυξη,
·
αν έχει τις απαραίτητες αμυντικές δυνατότητες,
·
αν διαθέτει σύστημα χρηστής διοίκησης και απονομής της
δικαιοσύνης,
·
αν είναι ανεξάρτητη ή δεν χρειάζεται εξωτερική βοήθεια, για να
καλύψει τις υλικές, ηθικές, πνευματικές και κοινωνικές της ανάγκες.
·
Όροι και φράσεις που δηλώνουν την τελεολογική αντίληψη του
Αριστοτέλη :
Φύση: είναι η μορφή που παίρνει κάθε ον όταν ολοκληρωθεί η εξελικτική
του πορεία και φτάσει στη στιγμή της τελείωσης
Τέλειος: η ολοκλήρωση του εξελικτικού κύκλου, το τέλος της εξέλιξης, η
οποία όμως δεν οδηγεί σε μια τελική φθορά, αλλά σε μια τελική ολοκλήρωση.
Εκ φύσεως: ό,τι προέρχεται από φυσική αναγκαιότητα, όπως η οικογένεια.
Αυτάρκεια : χαρακτηρίζει κάτι που είναι και μόνο του τέλειο αγαθό, το
οποίο μόνο του κάνει τη ζωή άξια να τη ζει κανείς έχοντας το αίσθημα της
πληρότητας και της ανεξαρτησίας («η πόλη πέτυχε τελικά την ύψιστη αυτάρκεια»).
Είναι ο ύψιστος σκοπός τον οποίο υπηρετεί η πόλη.
Τελικός λόγος: ο τελικός σκοπός για τον οποίο υπάρχει από τη φύση ένα πράγμα
είναι κάτι το έξοχο, κάτι το άριστο.
·
Οι συλλογισμοί που αποδεικνύουν ότι η πόλη υπάρχει εκ φύσεως
Πρώτος συλλογισμός
1η προκείμενη: οι πρώτες κοινωνικές οντότητες (η οικογένεια και το χωριό)
υπάρχουν εκ φύσεως
2η προκείμενη: η πόλη είναι εξέλιξη, ολοκλήρωση των πρώτων κοινωνικών οντοτήτων
Συμπέρασμα: άρα, η πόλη υπάρχει εκ φύσεως.
Δεύτερος συλλογισμός
1η προκείμενη: η φύση ενός πράγματος είναι η ολοκλήρωσή του
2η προκείμενη: η πόλη είναι ολοκλήρωση των πρώτων κοινωνικών οντοτήτων (της
οικογένειας και του χωριού)
Συμπέρασμα: άρα, η πόλη υπάρχει εκ φύσεως.
Τρίτος συλλογισμός (εισάγεται με το «επίσης»)
1η προκείμενη: κάθε ον από τη φύση του υπηρετεί έναν στόχο που είναι κάτι το
άριστο
2η προκείμενη: στόχος της πόλης είναι η αυτάρκεια, που είναι κάτι το έξοχο
Συμπέρασμα: άρα, η πόλη υπάρχει εκ φύσεως
·
ΟΙ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΙ ΠΟΥ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΟΥΝ ΟΤΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΙΝΑΙ «φύσει ζῷον
πολιτικὸν» :
Πρώτος συλλογισμός (του οποίου η δεύτερη προκείμενη υπονοείται)
1η προκείμενη: η πόλη υπάρχει εκ φύσεως
2η προκείμενη: ο άνθρωπος είναι συστατικό της πόλης
Συμπέρασμα: άρα, ο άνθρωπος είναι «φύσει ζῷον πολιτικὸν»
Δεύτερος συλλογισμός (του οποίου η δεύτερη προκείμενη υπονοείται)
1η προκείμενη: ο άνθρωπος που δεν ζει μέσα σε οργανωμένη κοινωνία («ὁ ἄπολις»),
επειδή έτσι είναι πλασμένος εκ φύσεως και όχι λόγω τυχαίας συγκυρίας, είναι ή
άνθρωπος κατώτερης ποιότητας ή ένα ον ανώτερο από άνθρωπο
2η προκείμενη: ο άνθρωπος δεν είναι ούτε κατώτερης ποιότητας ούτε ον ανώτερο
από άνθρωπο
Συμπέρασμα: άρα, ο άνθρωπος είναι «φύσει ζῷον πολιτικὸν»
·
«εκ φύσεως δίχως πόλη άνθρωπο» : εννοεί αυτόν που δεν
ανήκει εκ φύσεως σε πόλη-κράτος, αλλά ούτε σε οικογένεια ή χωριό. Αυτός ο
άνθρωπος αποστρέφεται ή εγκαταλείπει την πολιτική κοινωνία από φυσική διάθεση ή
βούληση.
·
«ο δίχως πόλη από κάποια τυχαία συγκυρία» εννοεί
τον άνθρωπο που έχει αναγκαστεί λόγω τυχαίας συγκυρίας να ζει εκτός
οικογένειας, χωριού ή πόλης-κράτους. Τέτοια συγκυρία μπορεί να είναι η εξορία ή
η φυλάκιση.
·
«το παιχνίδι των πεσσών» (η σημερινή ντάμα)
ΕΝΟΤΗΤΑ 13η
·
Ο «λόγος» των ζώων (άναρθρες κραυγές):
αντιλαμβάνονται και μεταδίδουν το ένα στο άλλο το συναίσθημα του ευχάριστου και
του δυσάρεστου, γιατί μόνο αυτό τους είναι απαραίτητο για να επιβιώνουν και να
εκπληρώνουν το σκοπό της ύπαρξής τους.
·
Ο έναρθρος λόγος των ανθρώπων : Τον βοηθά όχι μόνο να
εκφράζει τα συναισθήματά του αλλά και να αντιλαμβάνεται και να κάνει φανερές
σύνθετες αφηρημένες έννοιες και αξίες, όπως είναι το καλό και το κακό, το
ωφέλιμο και το βλαβερό, το δίκαιο και το άδικο και άλλες παρόμοιες, όπως είναι
το όμορφο και το άσχημο, το όσιο και το ανόσιο. Χάρη σ’ αυτές ο άνθρωπος δεν
καταφέρνει μόνο να επιβιώσει αλλά και να επιτύχει ανώτερους στόχους, όπως να
συγκροτήσει κοινωνίες (οικογένεια και πόλη) και να δημιουργήσει πολιτισμό (να
αναπτύξει τα γράμματα, τις τέχνες, να θεσπίσει νόμους κ.λπ).
·
Η κλιμάκωση από ένα επίπεδο βιολογικό , σε ένα επίπεδο ηθικό.
·
Ο συλλογισμός που αποδεικνύει ότι ο άνθρωπος είναι «φύσει
πολιτικόν ζῶον» :
1η προκείμενη: η φύση δεν κάνει τίποτε δίχως λόγο και αιτία.
2η προκείμενη: η φύση έδωσε στον άνθρωπο ως εργαλείο το λόγο (εργαλείο
ανώτερο από την απλή φωνή που έδωσε στα ζώα), για να μπορεί να αντιλαμβάνεται
και να κάνει φανερό το ωφέλιμο και το βλαβερό, το καλό και το κακό, το δίκαιο
και το άδικο, βασικά στοιχεία για τη συγκρότηση πολιτικής κοινωνίας.
Συμπέρασμα: συνεπώς, αφού η φύση έδωσε, όχι τυχαία, στον άνθρωπο το
λόγο, δηλαδή το εργαλείο με το οποίο μπορεί να ζει σε πολιτικές κοινωνίες,
συνάγεται ότι ο άνθρωπος είναι εκ φύσεως «ζῷον πολιτικόν».
·
Η πόλη υπάρχει ἐκ φύσεως (παραγωγικός συλλογισμός)
1η προκείμενη: στην τάξη της φύσης το όλον προηγείται του μέρους.
2η προκείμενη: η πόλη, βαθμίδα ιεραρχικά ανώτερη στην τάξη της φύσης, είναι
ένα όλον και τα μέρη της είναι η οικογένεια, το χωριό και το κάθε επιμέρους
άτομο.
Συμπέρασμα: στην τάξη της φύσης η πόλη προηγείται από τα μέρη της, την
οικογένεια, το χωριό και το κάθε επιμέρους άτομο.
ΕΝΟΤΗΤΑ 14η
·
Η έμφυτη επιθυμία του ανθρώπου να ζει σε κοινωνίες
·
Η σύμπραξη του ανθρώπου στη δημιουργία της κοινωνίας
·
Προϋπόθεση ολοκλήρωσης του φυσικού προορισμού του ανθρώπου : η
τήρηση των νόμων και η εφαρμογή της δικαιοσύνης αποτελούν, για τον
Αριστοτέλη, τον αναγκαίο περιορισμό για να τελειωθεί ο
άνθρωπος, να ολοκληρώσει τον φυσικό του προορισμό.
·
Τα «όπλα» του ανθρώπου : τα φυσικά του πάθη και ο λόγος (νους) και η γλώσσα. Αν ο
άνθρωπος τα χρησιμοποιήσει για να διαπράττει αδικίες, αυτό γίνεται ανυπόφορο,
αφού αυτά του δόθηκαν για να υπηρετήσει τη φρόνηση και την αρετή.
·
Η δικαιοσύνη νοείται ως :
α) αρετή: είναι η ιδιότητα του ανθρώπου να πράττει με
γνώμονα τους γραπτούς νόμους της πολιτείας και δείχνοντας τον απαιτούμενο
σεβασμό στους άγραφους νόμους,
β) θεσμός της πολιτείας: είναι το σύνολο των κανόνων
που εξασφαλίζουν την τάξη και την αρμονική συμβίωση μέσα στην πόλη,
γ) κοινωνική αρετή: η ιδιότητα του ατόμου να ζει
σύμφωνα με την κοινωνική ηθική της πόλης. Η ύπαρξη της δικαιοσύνης αποτελεί την
προϋπόθεση για την ύπαρξη και όλων των άλλων αρετών.
ΕΝΟΤΗΤΑ 15η
·
Λόγοι διερεύνησης της έννοιας «πόλις» :
α) Η διχογνωμία ως προς τη φύση της πόλεως
β) Η κατανόηση του τρόπου δράσης του πολιτικού και του νομοθέτη
·
Η κατανόηση της οργάνωσης της πόλης σε σχέση με το πολίτευμα
·
Λόγοι διερεύνησης της έννοιας «πολίτης» :
α) Ο πολίτης είναι μέρος της πόλης
β) Έλλειψη ομοφωνίας για τον ορισμό της έννοιας «πολίτης»
ΕΝΟΤΗΤΑ 16η
·
Μη ασφαλή κριτήρια για τον προσδιορισμό της έννοιας «πολίτης»:
α) Ο τόπος κατοικίας
β) Το δικαίωμα εμφάνισης κάποιου στο δικαστήριο ως ενάγοντος ή ως
εναγόμενου
·
Οι μέτοικοι ήταν ξένοι που είχαν εγκατασταθεί
στην Αθήνα και αποτελούσαν σημαντικό μέρος του αθηναϊκού πληθυσμού. Ήταν
καταγεγραμμένοι σε ειδικό κατάλογο και πλήρωναν ετησίως έναν φόρο (12 δραχμές
οι άνδρες και 6 οι γυναίκες), το «μετοίκιον». Δεν είχαν πολιτικά δικαιώματα,
δεν μπορούσαν να συμμετέχουν στη διοίκηση του κράτους, ούτε να έχουν στην
κατοχή τους κτήματα. Ασχολούνταν με το εμπόριο και τη βιοτεχνία και επομένως,
κατά ένα μεγάλο μέρος, στήριζαν την οικονομία της Αθήνας. Οι Αθηναίοι τους
χρησιμοποιούσαν στον στρατό και στον στόλο, καθώς και στις θρησκευτικές τελετές
και στις «λειτουργίες». Κάθε μέτοικος ήταν υποχρεωμένος να ορίσει έναν γνήσιο
Αθηναίο πολίτη ως εγγυητή ή προστάτη του, ο οποίος συναλλασσόταν για λογαριασμό
του με το κράτος και εγγυόταν για τη διαγωγή του. Για τις υπηρεσίες του προς το
κράτος ο μέτοικος μπορούσε να γίνει «ισοτελής», δηλαδή ίσος με τους γνήσιους
Αθηναίους πολίτες σε ό,τι αφορούσε τους φόρους, σπάνια όμως μπορούσε να γίνει
πολίτης και σε καμία περίπτωση δεν μπορούσε να αναλάβει δημόσια αξιώματα.
·
Οι δούλοι θεωρούνταν μορφή ιδιοκτησίας («res»)
και, φυσικά, δεν είχαν πολιτικά δικαιώματα. Όπως αναφέρει σε άλλο σημείο των
«Πολιτικών» ο Αριστοτέλης, ο δούλος ήταν ένα «ἔμψυχον κτῆμα», αναγκαίο για να
τεθούν σε ενέργεια τα άψυχα εργαλεία και, όπως κάθε «κτήμα», ο δούλος ήταν
όργανο προορισμένο να υπηρετεί τη γενική διαχείριση της ζωής (Πολιτικά,
1253b 32).
·
«σύμβολα» ήταν ειδικές συμφωνίες, κυρίως εμπορικές. Σε άλλο
σημείο του τρίτου βιβλίου των «Πολιτικών» (1280a 35) ο Αριστοτέλης κάνοντας
πάλι αναφορά στα «σύμβολα» φέρνει ως παράδειγμα τους Τυρρηνούς και τους
Καρχηδονίους, οι οποίοι ενώνονταν με εμπορικές και στρατιωτικές συμφωνίες.
·
Κριτήρια για τον προσδιορισμό της έννοιας «πολίτης»:
α) αυτός που συμμετέχει στη δικαστική εξουσία, που
μπορεί δηλαδή να δικάζει ως μέλος δικαστηρίου και ειδικότερα του λαϊκού
δικαστηρίου της Ηλιαίας («μετέχειν κρίσεως») και
β) αυτός που συμμετέχει στην πολιτική εξουσία, αφενός
δηλαδή στη διοίκηση του κράτους εκλέγοντας τους ηγέτες της πόλης του και
αφετέρου μετέχοντας στα όργανα που λαμβάνουν τις πολιτικές αποφάσεις και
νομοθετούν (βουλή, εκκλησία του δήμου) («μετέχειν ἀρχῆς»).
·
Η σημασία της συμμετοχής στις δικαστικές λειτουργίες
Μια πόλη με σωστό σύστημα απονομής δικαιοσύνης, που λειτουργεί με
ορθούς νόμους, αμεροληψία και ελευθερία, διαφυλάσσει τα δικαιώματα των πολιτών
(την ισονομία, την ισηγορία και την παρρησία), συμβάλλει στην αποφυγή
κοινωνικών συγκρούσεων και αναταραχών, και εξασφαλίζει ηρεμία, γαλήνη, ασφάλεια
και κατ’ επέκταση την ευδαιμονία, που είναι και ο ύψιστος στόχος της πόλης. Όλα
αυτά όμως μπορούν να επιτευχθούν μόνο με τη συμμετοχή όλων των πολιτών στις
δικαστικές λειτουργίες. Τα παραπάνω αποδεικνύουν, βέβαια, την ύπαρξη ενός
υψηλού επιπέδου πολιτισμού, καθώς η έννοια της δικαιοσύνης προϋποθέτει
ανθρώπους ενάρετους, ηθικούς και καλλιεργημένους.
Επίσης, όποιος συμμετέχει στις δικαστικές λειτουργίες για ορισμένο
χρονικό διάστημα οφείλει να δικάζει δίκαια και αμερόληπτα ,καθώς γνωρίζει ότι
μπορεί κάλλιστα να βρεθεί εναγόμενος στο προσεχές διάστημα και να δικαστεί από
κάποιον άλλον πολίτη που θα αναλάβει δικαστικά αξιώματα, οπότε λογικά θα
απαιτεί ανάλογη αντιμετώπιση με τη δική του.
·
Ο ορισμός της πόλης :
Πόλις είναι :
α) το σύνολο των πολιτών που μπορούν να συμμετέχουν στην πολιτική
και δικαστική εξουσία και
β) το σύνολο των πολιτών που είναι αρκετοί στον αριθμό και ικανοί
στην αξιοσύνη, την αρετή (διανοητική και ηθική), όχι τυχαίοι και ανάξιοι,
ικανοί να εξασφαλίζουν αυτάρκεια στην πόλη.
ΕΝΟΤΗΤΑ 17η
·
Τα είδη των πολιτευμάτων :
ΟΡΘΑ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ
|
→
|
ΠΑΡΕΚΚΛΙΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΑ ΟΡΘΑ
|
1) Βασιλεία
κυβερνά ένας
στόχος: το κοινό συμφέρον
|
→
|
1) Τυραννία
κυβερνάει ένας
στόχος: το συμφέρον του μονάρχη
|
2) Αριστοκρατία
κυβερνούν λίγοι (οι άριστοι)
στόχος: το κοινό συμφέρον
|
→
|
2)
Ολιγαρχία
κυβερνούν λίγοι (οι πλούσιοι)
στόχος: το συμφέρον των λίγων (των πλουσίων)
|
3) «Πολιτεία»
κυβερνά ο λαός
στόχος: το κοινό συμφέρον
|
→
|
3) «Δημοκρατία»
κυβερνά ο λαός (οι άποροι)
στόχος: το συμφέρον των πολλών (των απόρων)
|
·
Τα κριτήρια διάκρισης των πολιτευμάτων :
α) Αριθμητικό κριτήριο: τα πολιτεύματα διακρίνονται ανάλογα με τον
αριθμό των προσώπων που ασκούν την εξουσία.
β) Ποιοτικό κριτήριο: το κριτήριο που διαφοροποιεί αξιολογικά τα
πολιτεύματα και τα διακρίνει σε ορθά και σε παρεκκλίσεις («παρεκβάσεις») από τα
ορθά είναι ο στόχος, το συμφέρον το οποίο υπηρετούν.
Στην περίπτωση της ολιγαρχίας και της «δημοκρατίας» το κριτήριο
διάκρισής τους δεν είναι μόνο ποιοτικό, αλλά και οικονομικό-ταξικό, καθώς δεν
υπηρετείται το συμφέρον των λίγων και των πολλών (του πλήθους) αντίστοιχα, αλλά
το συμφέρον των πλουσίων και των απόρων.
ΕΝΟΤΗΤΑ 18η
·
Η αθροιστική θεωρία :
α) Το αρνητικό στοιχείο είναι ότι το κάθε
επιμέρους άτομο μπορεί να μην είναι αξιόλογος άνθρωπος.
β) Το θετικό στοιχείο είναι ότι ενωμένα όλα αυτά
τα επιμέρους άτομα μπορούν να αποτελέσουν μια δύναμη ανώτερη από εκείνη των
λίγων και άριστων. Το πλήθος, λοιπόν, υπερέχει του ενός ή των λίγων, γιατί
μπορεί να διαθέτει συνολικά περισσότερη αρετή και φρόνηση από αυτούς («ενωμένοι
… καλύτεροι από εκείνους»). Η άποψη αυτή είναι η λεγόμενη «αθροιστική θεωρία».
·
Παραδείγματα υπέρ της άσκησης της εξουσίας από το πλήθος :
α) Η οργάνωση ενός δείπνου
γ) Η κριτική μουσικών και ποιητικών έργων
β) Ο άνθρωπος με τα πολλά χέρια και πόδια
·
Η άσκηση της εξουσίας από τους λίγους και άριστους :
α) Το θετικό στοιχείο είναι ότι οι λίγοι, αλλά
αξιόλογοι αυτοί άνθρωποι, είναι ανώτεροι από τους πολλούς, γιατί στην
προσωπικότητα του καθενός συγκεντρώνονται ιδιότητες που στους πολλούς
εμφανίζονται διάσπαρτες.
β) Το αρνητικό στοιχείο είναι ότι συνολικά οι
ιδιότητες αυτών των λίγων μπορεί να είναι λιγότερες από τις θετικές ιδιότητες
των πολλών ως συνόλου.
·
Παραδείγματα που κάνουν κατανοητή τη διαφορά των αξιόλογων
ανθρώπων από το κάθε επιμέρους άτομο του πλήθους :
α) Παραλληλισμός των αξιόλογων ανθρώπων με τους ωραίους ανθρώπους
β) Παραλληλισμός των αξιόλογων ανθρώπων με τις ζωγραφισμένες
μορφές
·
Το συμπέρασμα και η προσωπική άποψη του Αριστοτέλη
Στην πόλη μπορεί το κάθε επιμέρους άτομο να μην είναι από μόνο του
τίποτε το αξιόλογο, ενωμένοι όμως όλοι μαζί αυτοί οι πολίτες μπορούν να είναι
καλύτεροι και αποτελεσματικότεροι από τους λίγους και αρίστους.
ΕΝΟΤΗΤΑ 19η
·
Τα είδη της δημοκρατίας :
Είδος
|
Χαρακτηριστικά
|
1ο
|
Κύρια χαρακτηριστικά του πρώτου είδους δημοκρατίας είναι η
ελευθερία (ατομική και πολιτική) και η ισότητα.
|
2ο
|
Το
δικαίωμα ανάληψης αξιωμάτων έχουν όσοι διαθέτουν έστω και μια μικρή
περιουσία, διότι έχοντας εξασφαλίσει χάρη σε αυτή τα «πρὸς τὸ ζῆν», τις
προσωπικές τους ανάγκες, μπορούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και στην
πόλη για την εξυπηρέτηση του κοινού συμφέροντος. Καθορίζεται ένα χαμηλό όριο
περιουσίας, το οποίο, αν δεν υπάρχει, αφαιρείται το δικαίωμα ανάληψης
αξιωμάτων
|
3ο
|
Αξιώματα μπορούν να αναλάβουν όσοι δεν έχουν κάποιο νομικό
κώλυμα, δεν είναι υπόλογοι για κάτι. Υπέρτατη όμως αρχή είναι ο νόμος, ο
οποίος καθορίζει τη λειτουργία του πολιτεύματος και τη δικαιοδοσία πολιτικής
αρχής. Συνεπώς, ο νόμος δεν επιτρέπεται να τροποποιείται από την εκάστοτε
πολιτική εξουσία που υπόκειται σε αυτόν.
|
4ο
|
Προϋπόθεση
για την ανάληψη των αξιωμάτων αποτελεί να έχει κανείς την ιδιότητα του
πολίτη, χωρίς να ελέγχονται νομικά κωλύματα. Και σε αυτή την περίπτωση όμως
κυρίαρχος είναι ο νόμος. Για την Αθήνα εν προκειμένω, η ιδιότητα του Αθηναίου
πολίτη δινόταν σε όσους κατάγονταν από γνήσιους Αθηναίους γονείς.
|
5ο
|
Αποτελεί τη χειρότερη μορφή, ισχύουν όλα τα παραπάνω, υπέρτατη
αρχή όμως δεν είναι ο νόμος, αλλά ο λαός που κυβερνά με τα ψηφίσματα.
|
·
Ψηφίσματα :
Σε αντίθεση με τον νόμο, που είχε καθολική και μόνιμη ισχύ, το
ψήφισμα είχε χαρακτήρα περιστασιακό και επομένως διατηρούσε την ισχύ του μόνο
ως τη στιγμή που ένα άλλο ψήφισμα, αποτέλεσμα νέων περιστάσεων, ερχόταν να το
αντικαταστήσει. Τα ψηφίσματα ήταν αποφάσεις που λαμβάνονταν στην Εκκλησία του Δήμου
έπειτα από προτάσεις.
·
Δημαγωγοί : εμφανίστηκαν στην αθηναϊκή πολιτική σκηνή μετά τον θάνατο του
Περικλή (429 π.Χ.). Ήταν γέννημα της νέας αστικής τάξης που δημιουργήθηκε τότε
στην Αθήνα με την ανάπτυξη του εμπορίου και της «βιομηχανίας». Έχοντας συχνά το
χάρισμα του λόγου και πάντως δίχως επίσημες θέσεις στην πολιτεία και άρα δίχως
συγκεκριμένες υποχρεώσεις, ασκούσαν μεγάλη επιρροή στον λαό προτείνοντας
ευχάριστες στον πολύ κόσμο πολιτικές δίχως να έχουν την ευθύνη της υλοποίησής
τους.
ΕΝΟΤΗΤΑ 20η
·
Το αίτημα για νομοθέτηση κοινής παιδείας : Η παιδεία είναι πολιτικό
θέμα που πρέπει να απασχολεί και τους πολιτικούς και τους νομοθέτες,
γιατί επηρεάζει τη συνολική ζωή του κράτους, αλλά και του κάθε πολίτη
ξεχωριστά, αφού καθορίζει το παρόν του και προδιαγράφει το μέλλον του.
·
«νομοθετητέον»: Ο Αριστοτέλης είναι θιασώτης της νομοθετικά κατοχυρωμένης
παιδείας. Η παιδεία για τον Αριστοτέλη πρέπει να είναι με νόμοκοινή
για όλους, γιατί έτσι υπηρετούνται η ευδαιμονία και η ενότητα της πόλης, και να
μην παρέχεται ιδιωτικά με πρόγραμμα διδασκαλίας που επιλέγουν οι γονείς.
·
«κοινὴν ποιητέον»: Η κοινή παιδεία είναι αίτημα της κοινωνικής
και πολιτικής ισότητας των πολιτών, κατά τον Αριστοτέλη. Η κοινή
παιδεία είναι αναγκαία για την ενότητα της πόλης και την ευδαιμονία του
συνόλου. Υπερασπίζεται τον δημόσιο χαρακτήρα της παιδείας με τα επιχειρήματα
του «τέλους» και του «όλου» της πόλης.
·
Οι διαφωνίες στην εποχή του Αριστοτέλη σχετικά με τους στόχους της
παιδείας :
α) αν πρέπει να είναι η κατάκτηση της αρετής και
του άριστου βίου
β) και αν πρέπει να αποβλέπουν με την παιδεία στην
πνευματική καλλιέργεια ή στη διάπλαση ήθους.
·
Τύποι παιδείας :
Τύπος
|
Στόχοι
|
α) η ωφελιμιστική παιδεία
|
επιδιώκεται το πρακτικό και το ωφέλιμο, τα χρήσιμα για
τη ζωή («τὰ χρήσιμα πρὸς τὸν βίον»)
|
β) η «γνωσιοκεντρική / νοησιαρχική
|
δίνει
προτεραιότητα στην καλλιέργεια του νου, σε αυτά που απλώς προάγουν τη
γνώση («τὰ περιττά»).
|
γ) η ηθοπλαστική
|
προτάσσει τη διάπλαση του ήθους των παιδιών, αυτά που
τείνουν προς την αρετή («τὰ τείνοντα πρὸς ἀρετήν»).
|
·
Η παιδεία στην εποχή του Αριστοτέλη :Τα
μαθήματα που διδάσκονταν εκείνη την εποχή, τα διακρίνει σε τέσσερεις κλάδους
και ήταν:
α) ανάγνωση και γραφή, αντικείμενα τα οποία θεωρούνταν
χρήσιμα για τη ζωή («χρήσιμα πρὸς τὸν βίον»),
β) γυμναστική, η οποία συντελούσε στην καλλιέργεια της
ανδρείας,
γ) μουσική, η οποία θεωρούνταν και χρήσιμη για τη ζωή
και ασκούσε ηθική επίδραση στον άνθρωπο,
δ) μερικές φορές σχέδιο και ζωγραφική, δεξιότητες που
θεωρούνταν κι αυτές χρήσιμες για τη ζωή.
·
Η προσωπική θέση του Αριστοτέλη για την παιδεία και τους στόχους
της : ακολουθεί τη μέση οδό και υποστηρίζει ότι οι νέοι πρέπει ασφαλώς
να μαθαίνουν γνώσεις χρήσιμες για τη ζωή, όπως η ανάγνωση, η γραφή, η
αριθμητική και το σχέδιο, αλλά από αυτές όχι όλες, παρά μόνο τις αναγκαίες.
Κι από τις αναγκαίες, όμως, πρέπει να μαθαίνουν όσες ταιριάζουν σε
ελεύθερους ανθρώπους και όχι τις ευτελείς που ασκούν οι δούλοι, οι
οποίες αδρανοποιούν το σώμα και τον νου του ανθρώπου, τον καθιστούν αγροίκο,
άξεστο («βάναυσον») και τον απομακρύνουν από την κατάκτηση της αρετής. Δεν
αρμόζει στους ελεύθερους ανθρώπους να αναζητούν σε κάθε γνώση τη χρησιμότητα,
γιατί αυτή μπορεί να τους οδηγήσει στη μονομέρεια. Από τα παραπάνω,
λοιπόν, προκύπτει ότι οι χρήσιμες γνώσεις είναι απαραίτητες, αλλά δεν πρέπει να
αποτελούν αυτοσκοπό. Ο χαρακτήρας της παιδείας, κατά τον Αριστοτέλη, πρέπει να
είναι κυρίως ηθοπλαστικός και να στοχεύει τόσο στη διαμόρφωση του σώματος όσο
και του πνεύματος του ελεύθερου ανθρώπου.
Πηγή:stratilio & study4exams
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το σχόλιο σας θα δημοσιευτεί μετά από έγκριση του διαχειριστή. Ευχαριστούμε!