Παρασκευή 22 Μαΐου 2015

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ - ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2015


A.1.

Χαρακτηριστικά δημοτικού τραγουδιού:

·         Ιαμβικός 15σύλλαβος

·         Δημοτική Γλώσσα (βαριόμουρος, αδραξαν…)

·         Μαγικός Αριθμός Τρία [Απ. 4[21], στ 14-16]

·         Ύπαρξη Φεγγαροντυμένης αντίστοιχη με τις πρασινομαλλούσες  Νεράιδες

·         Απόκοσμο και υπερφυσικό στοιχείο

 

Β.1.

Απόσπασμα 3:

Στ. 10 

Στ. 13

Απόσπασμα 4

Στ. 1-2

Στ. 7-8

Στ. 26

Β.2.

Β.2.

α) 1ο επίπεδο: Καλύπτει το χρόνο του Ναυαγίου και τη θαυμαστή εμπειρία του Κρητικού με την Φεγγαροντυμένη. Ενδεικτικά : Απ. 5 στ. 1-4, 15, 21-22

2ο επίπεδο:  Καλύπτει τη ζωή του ήρωα στην Κρήτη πριν το ναυάγιο. Ενδεικτικά: Απόσπασμα 5, στ. 6 ,  και 16-20.

3ο επίπεδο: Καλύπτει τη ζωή του πρόσφυγα μετά το ναυάγιο και το χαμό της αγαπημένης του. Ενδεικτικά: Απόσπασμα 5, στ.  7-14

β) Αναφορά στο φαινόμενο του μαγνητισμού μεταξύ της Φεγγαροντυμένης και του Κρητικού. Ενδεχομένως να πιστοποιεί την ταύτιση της Φεγγαροντυμένης με την ψυχή της αρραβωνιαστικιάς. Με την παρομοίωση αυτή δημιουργείται μαγική απόκοσμη ατμόσφαιρα, μαγική ελκτική δύναμη.

Αναφορά και στο σχήμα άρσης-θέσης στο στ. 11.

 

Γ.1. α) Απόπειρα προσδιορισμού της Φεγγαροντυμένης. Δίνονται τρεις ερμηνείες. Συγκεκριμένα, λέγεται ότι η Φεγγαροντυμένη μπορεί να έχει θεϊκή υπόσταση ή να αποτελεί το πρότυπο της Γυναίκας ή ακόμα να αποτελεί μια ονειρική μορφή από τη βρεφική του ηλικία. Τρεις υποθέσεις που συνολικά αναδεικνύουν  τον θαυμασμό για τη γυναικεία φύση. Αποδεκτή γίνεται και η αναφορά στην πλατωνική θεωρία σχετικά με τις αναμνήσεις από τον κόσμο των ιδεών, σύμφωνα με την οποία ο άνθρωπος θα προσπαθήσει να θυμηθεί τις Ιδέες που έχει γνωρίσει η ψυχή του σε ένα προσωπικό στάδιο και να τις επαναφέρει στη μνήμη.

 

β) Αναφορά στις δυσκολίες (πόλεμος, μάχη με τα κύματα, μάχες στην Κρήτη, επίδραση Φεγγαροντυμένης) τις οποίες ο Κρητικός βιώνει. Μέσα από αυτές όμως  βγαίνει ανώτερος, ηθικά δικαιωμένος. Από πολεμοχαρής αρχίζει και τιμά τις αξίες της αγάπης και της αλληλεγγύης προς τον συνάνθρωπο. Η μεταστροφή αυτή αισθητοποιείται με το σχήμα άρσης – θέσης και την χρήση αντιθετικών εικόνων.

 

Δ.1.

Ομοιότητες:

·         Αναδυόμενη γυναικεία οπτασία

·         Φυσικό Περιβάλλον-θάλασσα

·         Θεϊκή υπόσταση της γυναικείας μορφής

·         Ομορφιά που αναδεικνύεται περισσότερο λόγω του φωτός

·         Εξαφάνιση της γυναικείας μορφής

·         Έλξη

·         Η Φύση υποτάσσεται στην εμφάνιση της γυναικείας μορφής

·         Εξωπραγματικό στοιχείο

 

Διαφορές:

·         Ο ήρωας κρύβεται στο ακρογιάλι

·         Η γυναικεία μορφή εμφανίζεται από τα βράχια

·         Ταραγμένη θάλασσα

·         Φόβος νεράιδας, έντονη ερωτική επιθυμία του ήρωα

·         Ο ήρωας φαίνεται ότι βλέπει την μορφή της γυναικείας μορφής τυχαία (ενώ στον Κρητικό παρουσιάζεται σαν κάτι απόλυτα φυσιολογικό)


 ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ: ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ ΕΛΕΝΗ - ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το σχόλιο σας θα δημοσιευτεί μετά από έγκριση του διαχειριστή. Ευχαριστούμε!