ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ
Τὶ δέ; Τόδε οὐκ εἰκός, ἦν δ’ ἐγώ, καὶ ἀνάγκη ἐκ τῶν προειρημένων, μήτε τοὺς ἀπαιδεύτους καὶ ἀληθείας ἀπείρους ἱκανῶς ἄν ποτε πόλιν ἐπιτροπεύσαι, μήτε τοὺς ἐν παιδείᾳ ἐωμένους διατρίβειν διὰ τέλους, τοὺς μὲν ὅτι σκοπὸν ἐν τῷ βίῳ οὐκ ἔχουσιν ἕνα, οὗ στοχαζομένους δεῖ ἅπαντα πράττειν ἃ ἂν πράττωσιν ἰδίᾳ τε καὶ δημοσίᾳ, τοὺς δὲ ὅτι ἕκοντες εἶναι οὐ πράξουσιν, ἡγούμενοι ἐν μακάρων νήσοις ζῶντες ἔτι ἀπῳκίσθαι; Ἀληθῆ, ἔφη.
Ενότητα 13η:
Ἐπελάθου, ἦν δ’ ἐγὼ πάλιν, ὦ φίλε, ὅτι νόμῳ οὐ τοῦτο μέλει, ὅπως ἔν τι γένος ἐν πόλει διαφερόντως εὖ πράξει, ἀλλ΄ ἐν ὅλῃ τῇ πόλει τοῦτο μηχανᾶται ἐγγενέσθαι, συναρμόττων τοὺς πολίτας πειθοῖ τε καὶ ἀνάγκη, ποιῶν μεταδιδόναι ἀλλήλοις τῆς ὠφελείας ἣν ἂν ἕκαστοι τὸ κοινὸν δυνατοὶ ὦσιν ὠφελεῖν καὶ αὐτὸς ἐμποιῶν τοιούτους ἄνδρας ἐν τῇ πόλει, οὐχ ἵνα ἀφιῇ τρέπεσθαι ὅπῃ ἕκαστος βούλεται, ἀλλ’ ἵνα καταχρῆται αὐτὸς αὐτοῖς ἐπὶ τὸν συνδεσμὸν τῆς πόλεως.
Α. Μετάφραση:
Να μεταφραστεί το απόσπασμα: «Ἐπελάθου … τῆς πόλεως»
(Μονάδες 10)
Β. Ερωτήσεις:
1. Πού οφείλεται η αδυναμία ικανοποιητικής διακυβέρνησης της πόλης τόσο από τους απαίδευτους όσο και από τους πεπαιδευμένους;
(Μονάδες 10)
2. Ποιες είναι οι σχέσεις μεταξύ των πολιτών και μεταξύ νόμου και πολιτών σύμφωνα με το κείμενο; Πώς θα χαρακτηρίζατε το πολίτευμα στο οποίο ορίζονται οι σχέσεις με τον τρόπο αυτό;
(Μονάδες 10)
3. νόμῳ οὐ τοῦτο μέλει, ὅπως ἕν τι γένος ἐν πόλει διαφερόντως εὖ πράξει, ἀλλ’ ἐν ὅλῃ τῇ πόλει τοῦτο μηχανᾶται ἐγγενέσθαι: Ποιος είναι ο σκοπός του νόμου σύμφωνα με τον Πλάτωνα; Να συγκρίνετε την άποψη αυτή με την άποψη του Πρωταγόρα για το νόμο, όπως εκφράζεται στον ομώνυμο διάλογο. (Μπορείτε να συμβουλευθείτε το σχετικό απόσπασμα στην 7η ενότητα του βιβλίου σας, σ. 86).
4. Τι γνωρίζετε για το πρώτο ταξίδι του Πλάτωνα (398-390 π.Χ.) στην Κάτω Ιταλία και τη Σικελία;(Μονάδες 10)
(Μονάδες 10)
5. α) ἐπελάθου, μηχανᾶται, καταχρῆται,: Για καθεμία από τις λέξεις που σας δίνονται να γράψετε δύο λέξεις ετυμολογικά συγγενείς.
β) διατρίβειν: Να δώσετε 4 ομόρριζα (απλά ή σύνθετα)
(Μονάδες 10)
ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Ἐκεῖνος γὰρ ὁρῶν τὴν Ἑλλάδα πολέμων καὶ στάσεων καὶ πολλῶν ἄλλων κακῶν μεστὴν οὖσαν, παύσας ταῦτα καὶ διαλλάξας τὰς πόλεις πρὸς ἀλλήλας ὑπέδειξε τοῖς ἐπιγιγνομένοις, μεθ’ ὧν χρὴ καὶ πρὸς οὓς δεῖ τοὺς πολέμους ἐκφέρειν. ποιησάμενος
γὰρ στρατείαν ἐπὶ Τροίαν, ἥ περ εἶχε τότε μεγίστην δύναμιν τῶν περὶ τὴν Ἀσίαν, τοσοῦτον διήνεγκε τῇ στρατηγίᾳ τῶν πρὸς τὴν αὐτὴν ταύτην ὕστερον πολεμησάντων,
[112] ὅσον οἱ ὲν μετὰ τῆς τῶν Ἑλλήνων δυνάμεως ἐν ἔτεσι δέκα μόλις αὐτὴν ἐξεπολιόρκησαν, ὁ δ’ ἐν ἡμέραις ἐλάττοσιν ἢ τοσαύταις καὶ μετ’ ὀλίγων στρατεύσας ῥᾳδίως αὐτὴν κατὰ κράτος εἷλεν. καὶ μετὰ ταῦτα τοὺς βασιλέας τῶν ἐθνῶν τῶν ἐφ’ ἑκατέρας τῆς ἠπείρου τὴν παραλίαν κατοικούντων ἅπαντας ἀπέκτεινεν· οὓς οὐδέποτ’ ἂν διέφθειρεν, εἰ μὴ καὶ τῆς δυνάμεως αὐτῶν ἐκράτησεν.
Λεξιλόγιο:
διαλάττω =συμφιλιώνω
ἐκφέρω πόλεμον =κάνω πόλεμο
οἱ ἐπιγιγνόμενοι =οι μεταγενέστεροι
Παρατηρήσεις:
Α. Να αποδώσετε το
κείμενο στα νέα ελληνικά
Μονάδες 20
Β. 1. Να γράψετε τους τύπους που
ζητούνται:
ὁρῶν: γ ́ ενικό ευκτ. μέλλοντα
ἐκφέρειν: γ ́ πληθυντικό υποτακτικής
αορίστου β’
ἀπέκτεινεν: γ ́ πληθυντικό ευκτ. μέλλοντα
διέφθειρεν: απαρέμφατο
παθητικού αορίστου β’
Μονάδες 4
2. ὑπέδειξε, διήνεγκε, ἐξεπολιόρκησαν, εἷλεν: Να αντικατασταθούν εγκλιτικά.
Μονάδες 4
3. ὁρῶν, διαλλάξας,
ὑπέδειξε, ἐκφέρειν, εἶχε: Να αντικατασταθούν χρονικά.
Μονάδες 2,5
4. Να γράψετε τις πτώσεις που ζητούνται από τα παρακάτω
πτωτικά:
στάσεων: δοτική στον άλλο αριθμό
ὧν: δοτική
πληθυντικού θηλυκού γένους
στρατείαν: γενική πληθυντικού
ἐλάττοσιν: ο ίδιος
τύπος στον υπερθετικό βαθμό
ῥᾳδίως: ο
συγκριτικός και υπερθετικός του επιρρήματος
Μονάδες 2,5
5. πολέμων , μεστὴν , τοῖς ἐπιγιγνομένοις, ἐκφέρειν, τῇ στρατηγίᾳ: Να χαρακτηριστούν
συντακτικά οι λέξεις.
Μονάδες 2,5
6. ὁρῶν, παύσας: Να αναλυθούν οι μετοχές στις αντίστοιχες
προτάσεις.
Μονάδες 2
7. οὓς οὐδέποτ ́ ἂν διέφθειρεν͵εἰ μὴ καὶ τῆς δυνάμεως αὐτῶν ἐκράτησεν: Να αναγνωριστεί ο υποθετικός λόγος και να
μετατραπεί σε απλή σκέψη του λέγοντος.
Μονάδες 2,5
Κυκλοφορούν από
τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ SMARTLEARN
Παυλίδης Γ.,
Φυσική Κατεύθυνσης, Γ’ Λυκείου, Τόμος A’- B’
Παυλίδης Γ.,
Χημεία Κατεύθυνσης, Γ’ Λυκείου
Διπλαρίδου Μ.,
Θέματα Νεοελληνικής Ιστορίας, Γ’ Λυκείου Κατεύθυνσης
Κυριακίδου Ελ.,
Αρχαία Ελληνικά Κατεύθυνσης (Θεματογραφία-Γραμματική-Συντακτικό)
Κυριακίδου Ελ.,
Λατινικά Γ’ Λυκείου Κατεύθυνσης, Τόμος Α’ – Β’
Κυριακίδου Ελ., Έκθεση
Γ’ Λυκείου (Θεωρία-Κριτήρια Αξιολόγησης-Άντληση Ιδεών)
Κυριακίδου Ελ.,
Έκθεση Β’ Λυκείου (Θεωρία-Κριτήρια Αξιολόγησης-Άντληση Ιδεών)
Κυριακίδου Ελ.,
Λατινικά Β’ Λυκείου Κατεύθυνσης
Κυριακίδου Ελ.,
Λογοτεχνία Γ’ Λυκείου Κατεύθυνσης
Κυριακίδου Ελ., Φιλοσοφικός
Λόγος, Γ’ Λυκείου Κατεύθυνσης
Χατζημόσχου Αθ.,
Βιολογία Κατεύθυνσης, Γ’ Λυκείου
Χατζημόσχου Αθ.,
Βιολογία Γενικής Παιδείας, Γ’ Λυκείου
Μυλωνάς Ν.,
Μαθηματικά Γενικής Παιδείας, Γ’ Λυκείου
Μυλωνάς Ν.,
Μαθηματικά Κατεύθυνσης, Γ’ Λυκείου
Κάνε click στο site μας, για να δεις
και να κατεβάσεις τα βιβλία μας
↘ www.smartlearn.gr
|
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Το σχόλιο σας θα δημοσιευτεί μετά από έγκριση του διαχειριστή. Ευχαριστούμε!