Δευτέρα 16 Μαρτίου 2015

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ

ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ
Ενότητα 12η:
Τ δέ; Τό­δε οκ ε­κός, ν δ­γώ, κα ­νάγ­κη κ τν προειρημέ­νων, μή­τε τος παι­δεύ­τους κα λη­θεί­ας πεί­ρους ­κα­νς ν πο­τε πό­λιν πιτροπεύ­σαι, μήτε τος ν παι­δεί­ ωμένους διατρί­βειν δι­ τέ­λους, τος μν ­τι σκο­πν ν τ βί­ οκ χουσιν ­να, ο στο­χα­ζο­μέ­νους δε ­παν­τα πράτ­τειν ν πράτ­τω­σιν ­δί­ τε κα δη­μο­σί­, τος δ ­τι ­κον­τες ε­ναι ο πρά­ξου­σιν, ­γού­με­νοι ν μα­κά­ρων νή­σοις ζν­τες ­τι πκίσθαι; ­λη­θ, ­φη.
Ενότητα 13η:
­πε­λά­θου, ν δ­γ πά­λιν, φί­λε, ­τι νό­μ ο το­το μέ­λει, πως ν τι γέ­νος ν πό­λει δι­α­φε­ρόν­τως ε πρά­ξει, λλ΄ ν ­λ τ πό­λει το­το μη­χα­ν­ται γ­γε­νέ­σθαι, συναρμόττων τος πολί­τας πει­θο τε κα ­νάγ­κη, ποι­ν μεταδι­δό­ναι λ­λή­λοις τς ­φε­λεί­ας ν ν ­κα­στοι τ κοι­νν δυ­να­το ­σιν φε­λεν κα ατς μ­ποι­ν τοι­ού­τους ν­δρας ν τ πό­λει, οχ να ­φι­ τρέπε­σθαι ­π ­κα­στος βού­λε­ται, λλ  ­να κα­τα­χρ­ται α­τς α­τος ­π τν συν­δε­σμν τς πόλεως.
Α. Μετάφραση:
Να μεταφραστεί το απόσπασμα: «­πε­λά­θουτς πό­λε­ως»
(Μονάδες 10)
Β. Ερωτήσεις:
1. Πού οφείλεται η αδυναμία ικανοποιητικής διακυβέρνησης της πόλης τόσο από τους απαίδευτους όσο και από τους πεπαιδευμένους;
(Μονάδες 10)
2. Ποιες είναι οι σχέσεις μεταξύ των πολιτών και μεταξύ νόμου και πολιτών σύμφωνα με το κείμενο; Πώς θα χαρακτηρίζατε το πολίτευμα στο οποίο ορίζονται οι σχέσεις με τον τρόπο αυτό;
(Μονάδες 10)

3.  νόμ ο τοτο μέλει, πως ν τι γένος ν πόλει διαφερόντως ε πράξει, λλν λ τ πόλει τοτο μηχανται γγενέσθαι: Ποιος είναι ο σκοπός του νόμου σύμφωνα με τον Πλάτωνα; Να συγκρίνετε την άποψη αυτή με την άποψη του Πρωταγόρα για το νόμο, όπως εκφράζεται στον ομώνυμο διάλογο. (Μπορείτε να συμβουλευθείτε το σχετικό απόσπασμα στην 7η ενότητα του βιβλίου σας, σ. 86).


4. Τι γνωρίζετε για το πρώτο ταξίδι του Πλάτωνα (398-390 π.Χ.) στην Κάτω Ιταλία και τη Σικελία;(Μονάδες 10)

(Μονάδες 10)

5. α) πελάθου, μηχανται, καταχρται,: Για καθεμία από τις λέξεις που σας δίνονται να γράψετε δύο λέξεις ετυμολογικά συγγενείς.

    β) δι­α­τρί­βειν: Να δώσετε 4 ομόρριζα (απλά ή σύνθετα)

(Μονάδες 10)


ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ


κενος γρ ρν τν λλδα πολμων κα στσεων κα πολλν λλων κακν μεστν οσαν, πασας τατα κα διαλλξας τς πλεις πρς λλλας πδειξε τος πιγιγνομνοις, μεθ’ ν χρ κα πρς ος δε τος πολμους κφρειν. ποιησμενος γρ στρατεαν π Τροαν, περ εχε ττε μεγστην δναμιν τν περ τν σαν, τοσοτον δινεγκε τ στρατηγίᾳ τν πρς τν ατν τατην στερον πολεμησντων, [112] σον ο ν μετ τς τν λλνων δυνμεως ν τεσι δκα μλις ατν ξεπολιρκησαν, δ’ ν μραις λττοσιν τοσαταις κα μετ’ λγων στρατεσας ῥᾳδως ατν κατ κρτος ελεν. κα μετ τατα τος βασιλας τν θνν τν φ’ κατρας τς περου τν παραλαν κατοικοντων παντας πκτεινεν· ος οδποτ’ ν διφθειρεν, ε μ κα τς δυνμεως ατν κρτησεν.



Λεξιλόγιο:
διαλάττω =συμφιλιώνω
κφέρω πόλεμον =κάνω πόλεμο
ο πιγιγνόμενοι =οι μεταγενέστεροι

Παρατηρήσεις:
Α. Να αποδώσετε το κείμενο στα νέα ελληνικά
Μονάδες 20
Β. 1. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται:
ρν: γ ́ ενικό ευκτ. μέλλοντα
κφέρειν: γ ́ πληθυντικό υποτακτικής αορίστου β’
πέκτεινεν: γ ́ πληθυντικό ευκτ. μέλλοντα
διέφθειρεν: απαρέμφατο παθητικού αορίστου β’
Μονάδες 4
2. πδειξε, δινεγκε, ξεπολιρκησαν, ελεν: Να αντικατασταθούν εγκλιτικά.
Μονάδες 4
3. ρν,  διαλλξας, πδειξε, κφρειν, εχε: Να αντικατασταθούν χρονικά.
Μονάδες 2,5
4. Να γράψετε τις πτώσεις που ζητούνται από τα παρακάτω πτωτικά:
στάσεων: δοτική στον άλλο αριθμό
ν: δοτική πληθυντικού θηλυκού γένους
στρατείαν: γενική πληθυντικού
λάττοσιν: ο ίδιος τύπος στον υπερθετικό βαθμό
ῥᾳδίως: ο συγκριτικός και υπερθετικός του επιρρήματος
Μονάδες 2,5
5. πολμων , μεστν , τος πιγιγνομνοις, κφρειν, τ  στρατηγίᾳ: Να χαρακτηριστούν συντακτικά οι λέξεις.
Μονάδες 2,5
6. ρν, παύσας: Να αναλυθούν οι μετοχές στις αντίστοιχες προτάσεις.
Μονάδες 2


7. ος οδποτ ́ ν διφθειρεν͵ε μ κα τς δυνμεως ατν κρτησεν: Να αναγνωριστεί ο υποθετικός λόγος και να μετατραπεί σε απλή σκέψη του λέγοντος.
Μονάδες 2,5

Κυκλοφορούν από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ SMARTLEARN


Παυλίδης Γ., Φυσική Κατεύθυνσης, Γ’ Λυκείου, Τόμος A’- B
Παυλίδης Γ., Χημεία Κατεύθυνσης, Γ’ Λυκείου
Διπλαρίδου Μ., Θέματα Νεοελληνικής Ιστορίας, Γ’ Λυκείου Κατεύθυνσης
Κυριακίδου Ελ., Αρχαία Ελληνικά Κατεύθυνσης (Θεματογραφία-Γραμματική-Συντακτικό)
Κυριακίδου Ελ., Λατινικά Γ’ Λυκείου Κατεύθυνσης, Τόμος Α’ – Β’
Κυριακίδου Ελ., Έκθεση Γ’ Λυκείου (Θεωρία-Κριτήρια Αξιολόγησης-Άντληση Ιδεών)
Κυριακίδου Ελ., Έκθεση Β’ Λυκείου (Θεωρία-Κριτήρια Αξιολόγησης-Άντληση Ιδεών)
Κυριακίδου Ελ., Λατινικά Β’ Λυκείου Κατεύθυνσης
Κυριακίδου Ελ., Λογοτεχνία Γ’ Λυκείου Κατεύθυνσης
Κυριακίδου Ελ., Φιλοσοφικός Λόγος, Γ’ Λυκείου Κατεύθυνσης
Χατζημόσχου Αθ., Βιολογία Κατεύθυνσης, Γ’ Λυκείου
Χατζημόσχου Αθ., Βιολογία Γενικής Παιδείας, Γ’ Λυκείου
Μυλωνάς Ν., Μαθηματικά Γενικής Παιδείας, Γ’ Λυκείου
Μυλωνάς Ν., Μαθηματικά Κατεύθυνσης, Γ’ Λυκείου

Κάνε click στο site μας, για να δεις και να κατεβάσεις τα βιβλία μας
                        ↘                                                                                                                                               www.smartlearn.gr



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το σχόλιο σας θα δημοσιευτεί μετά από έγκριση του διαχειριστή. Ευχαριστούμε!