Τετάρτη 4 Φεβρουαρίου 2015

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ - ΑΝΤΛΗΣΗ ΙΔΕΩΝ

Πνευματικός άνθρωπος


ορισμός
Εκδόσεις SmartLearn
σελ. 229-231

4 πνευματικός άνθρωπος ή διανοούμενος είναι που απασχολείτε με τα κοινωνικά, πολιτιστικά και ηθικά προβλήματα, με την έρευνα της αληθείας, τη γνώση και το πνεύμα του ανθρώπου(οι φιλόσοφοι, οι ποιητές, οι διακεκριμένοι συγγραφείς, οι καλλιτέχνες, οι επιστήμονες η καθηγητές πανεπιστημίων, οι θρησκευόμενοι που προβληματίζονται με κριτικό πνεύμα πάνω στα προβλήματα της ζωής, αυτοί που ενδιαφέρονται, πέρα από τα ατομικά τους, για τα γενικότερα προβλήματα του ανθρώπου)


χαρακτηριστικά των πνευματικών ανθρώπων

α. πνευματική καλλιέργεια:

    1. πλήρης επιστημονική κατάρτιση
    2. πολύπλευρη μόρφωση, πνευματική συγκρότηση, έλλειψη δογματισμού
    3. αυτογνωσία, απαλλαγή από προλήψεις και δεισιδαιμονίες

β. κοινωνικές αρετές:

    1. κοινωνικά ενδιαφέροντα, αλτρουισμός, διαλλακτικότητα, κοινωνική συνείδηση 
    2. θάρρος, παρρησία, γενναιότητα, ισχυρή βούληση

γ. ηθικές αρχές:

    1. ευσυνειδησία, ανιδιοτέλεια
    2. διαπνέονται από ανθρωπιστικά ιδανικά

δ. υγιή πολιτική συνείδηση:

    1. πολιτικά ενδιαφέροντα και δημοκρατικές αντιλήψεις
    2. ενεργός συμμετοχή στα πολιτικά πράγματα

ε. πολιτιστικά ενδιαφέροντα

    1. σεβασμός αλλά συγχρόνως και κριτική στάση  απέναντι στην παράδοση
    2. αισθητική αγωγή και καλλιέργεια
ποιος είναι ο ρόλος των πνευματικών ανθρώπων

α. στην κοινωνική ζωή:

    1. αφυπνίζουν τις νωθρές συνειδήσεις
  2. λειτουργούν με πνεύμα συλλογικότητας, αλλά ταυτόχρονα διατηρούν την προσωπική τους αυτονομία
    3. με τη διορατικότητα τους εντοπίζουν τα μεγάλα κοινωνικά ζητήματα αποκαλύπτουν τα αίτια τους και αναζητούν λύσεις
   4. διατηρούν την  ισορροπία στις αντίρροπες κοινωνικές δυνάμεις, γιατί ως γνώστες των ανθρωπίνων πραγμάτων, με τη προσωπικότητα τους, καθοδηγούν τους πολίτες προς την πρόοδο.
    5. καθιστούν τους ανθρώπους ικανούς να παίρνουν αποφάσεις και να είναι υπεύθυνοι γι’ αυτές.
    6. προβάλλουν πρότυπα, ιδανικά και αξίες.
    7. αγωνίζονται για τη διασφάλιση των κοινωνικών δικαιωμάτων (ισονομία, δικαιοσύνη κλπ.)

β. στην πνευματική ζωή:

    1. ενδιαφέρονται για την ευρύτερη ανθρωπιστικήπαιδεία.
    2. μετουσιώνουν τα στοιχειά της παράδοσης με τη δυναμική της εποχής τους, προβάλλονται νέες ιδέες στην κοινωνία.
 3. συμβάλλουν στην πνευματική καλλιέργεια του ευρύτερου κοινωνικού    συνόλου, καταπολεμώντας την άγνοια, την αμάθεια, τις προλήψεις, τις  δεισιδαιμονίες και το δογματισμό.
  4. εκλαϊκεύουν την επιστημονική γνώση και την καθιστούν προσιτή στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.

γ. στην πολιτική:

    1. διαπνέονται από δημοκρατικά ιδεώδη και αγωνίζονται για την προάσπιση τω ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
    2. στηλιτεύουν και αποκαλύπτουν τα αρνητικά φαινόμενα της πολιτικής όπως τη δημαγωγία και το λαϊκισμό.
    3. δεν πρέπει να ξεχωρίζουν από το κοινωνικό σύνολο και να εκπροσωπούν μια ταξική ιδεολογία, «στρατευμένοι» σε κομματικές σκοπιμότητες.

δ. στη διεθνή πραγματικότητα:

    1. μάχονται για την εδραίωση της παγκόσμιας ειρήνης.
  2. αντιστέκονται σε ρατσιστικές αντιλήψεις, εθνικιστικές προκαταλήψεις, συμβάλλοντας στη συνεργασία και τη φιλία των λαών.
    3. φανερώνουν τους σκοπούς της επιχειρούμενης παγκοσμιοποίησης που προκαλεί ανισότητες και οδηγεί στην απώλεια της εθνικής ιδιαιτερότητας.


προβλήματα της εποχής μας που απαιτούν
την παρέμβαση των πνευματικών ανθρώπων

aεθνικιστικά πάθη
aαπειλή η έκρηξη πολέμων
aολοκληρωτικά καθεστώτα
aκρίση δημοκρατικών θεσμών
aπυρηνική απειλή
aκοινωνικές και περιφερειακές ανισότητες(τρίτος κόσμος, βορράς-νότος κλπ)
aκρίση της παράδοσης
aπολιτιστική αλλοτρίωση των μικρών χωρών

aκαταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος
aγενοκτονίες
aρατσιστικές προκαταλήψεις
aεκμετάλλευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το σχόλιο σας θα δημοσιευτεί μετά από έγκριση του διαχειριστή. Ευχαριστούμε!